kds

Piekeren

Voor wie?

Deze module is ontwikkeld voor volwassenen die last hebben van gepieker. De module helpt inzicht te verkrijgen in steeds terugkerende gedachten en bijbehorende (negatieve) emoties.

Inhoud ontwikkeld door experts

De inhoud van de module is ontwikkeld door experts op dit onderwerp. Bij het vormgeven van de inhoud van de module is gebruikgemaakt van de actuele inzichten uit wetenschap en praktijk op het gebied van de ontwikkelingspsychologie, metacognitieve therapie, psycho-educatie en Intolerance-of-uncertainty therapie.

Onderwerpen

  • Wanneer jij piekert & waarover je piekert
  • Hoe je negatieve gedachten om kan vormen tot positieve
  • Hoe je het stemmetje in je hoofd de baas wordt

Oefeningen

  • Remoralization Scale (RS).
  • Dagboek-oefening: piekergewoonten in kaart brengen.
  • Dagboek-oefening: piekerplan opstellen.
  • Leren denken in oplossingen.
  • Focussen op je ademhaling en je zintuigen openen.
  • Jouw innerlijke criticus aanpakken: is de werkelijkheid wel echt zo negatief?
  • Leer je gedachten te sturen: positieve gedachten formuleren tegenover negatieve gedachten.
  • Knelpunten beschrijven; kun je er iets aan veranderen, of kun je het beter loslaten?

Bezoek de website

Piekeren