kds

Mantelzorg

Voor wie?

Deze module is ontwikkeld voor mantelzorgers die zoeken naar de balans tussen ‘zorgen voor een ander’ en ‘zorgen voor jezelf’. De module helpt om op eigen kracht de balans tussen bezigheden voor anderen en ontspanning te vinden.

Inhoud ontwikkeld door experts

De inhoud van deze module is ontwikkeld door experts op dit thema, met betrokkenheid van ervaringsdeskundigen. Bij het vormgeven van de inhoud van de module is gebruik gemaakt van de inzichten uit de positieve psychologie, ACT (Acceptence en commitment therapy), cognitieve gedragstherapie en mindfulness.

Onderwerpen

  • Mijn zorgsituatie: geen enkele situatie is hetzelfde. Zorgen voor iemand die dicht bij je staat, vinden we vaak vanzelfsprekend.
    Het geeft voldoening, maar kan zowel lichamelijk als psychisch belastend zijn voor diegene die zorgt: de mantelzorger.
  • Aandacht voor jezelf: goed voor jezelf zorgen is een voorwaarde om de zorg voor anderen vol te kunnen houden.
  • Grenzen stellen: een dag heeft 24 uur. Grenzen stellen helpt om de 24 uur die in een dag zitten overzichtelijk te houden.
  • Veranderen of loslaten: het worstelen met een situatie die je niet kunt veranderen, leidt tot stress en frustratie. Gezond zorgen
    betekent: veranderen wat je kunt veranderen en loslaten waar je geen invloed op hebt.

Oefeningen

  • Remoralization Scale (RS).
  • Je verhaal opschrijven.
  • Dagboek-oefening: opschrijven en inplannen van zaken waar jij energie van krijgt.
  • Dagboek-oefening: bijhouden wat je voor jezelf hebt gedaan op een dag en hoeveel tijd je daaraan hebt besteed.
  • ‘Hoe hoort het eigenlijk?’: welke verwachtingen die jij van jezelf hebt als het gaat om de zorgsituatie waar je in zit, kunnen
    leiden tot overbelasting?
  • Nee leren zeggen en grenzen leren stellen.
  • Zorg delen: hulp vragen van de omgeving.
  • Knelpunten beschrijven; kun je er iets aan veranderen, of kun je het beter loslaten?

Bezoek de website

Mantelzorg