kds

Jong en depri?

Voor wie?

Deze module is ontwikkeld voor jongeren tussen 16 en 24 jaar met lichte depressieklachten. De module helpt bij het verkrijgen van inzicht in de klachten, denkpatronen en gewoonten.

Inhoud ontwikkeld door experts

De inhoud van deze module is ontwikkeld door professionals die deskundig zijn op het gebied van depressie en jongeren. Bij het vormgeven van de inhoud van de module is gebruik gemaakt van de inzichten uit de cursus van Grip op je Dip. Dit programma wordt aangeboden door stichting Grip op je Dip: een gezamenlijk project van De Jutters, Indigo, Dimence en Trimbos instituut. Via gripopjedip.nl kunnen jongeren van 16 – 24 jaar op anonieme basis mailen met een ‘dipdeskundige’ of deelnemen aan een digitale groepscursus via een chatbox. Deze groepscursus is bewezen effectief. Om méér jongeren te kunnen bereiken en de drempel tot het volgen van een programma te verlagen, heeft Stichting mirro in samenwerking met het Grip op je Dip bestuur deze online zelfhulp module ontwikkeld.

Onderwerpen

  • Weg met somberheid: Je gedachten kloppen niet altijd met de werkelijkheid. Soms zijn ze negatiever dan de situatie in werkelijkheid
    is. Het kan je helpen om negatieve gedachten en denkfouten bij jezelf op te sporen.
  • Doe iets leuks: Als je je lichamelijk fit voelt, kun je geestelijk meer aan. Fit wordt je door gezond te eten en regelmatig te
    sporten, maar ook door te zorgen voor genoeg ontspanning.
  • Angst de baas: Sombere gevoelens en angstige gevoelens gaan vaak samen. Angstige gevoelens zijn eigenlijk heel normaal. Pas als je
    merkt dat deze gevoelens je belemmeren in je dagelijkse bezigheden, is het goed om er iets aan te doen.
  • Stop je gedachten: Iedereen piekert wel eens, maar van veel piekeren word je niet vrolijk. Er zijn oefeningen die je kunt doen om
    het piekeren te stoppen, zoals het ‘Piekerkwartier’ en ‘Drie minuten ademruimte’.

Oefeningen

  • Stemmingsmeter
  • Sombere gedachten in kaart brengen
  • In kaart brengen wat je leuk vindt om te doen, en wat je tegenhoudt om dat te doen
  • Stilstaan bij je (kleine) successen
  • Denkfouten opsporen en onderzoeken
  • Angst aanpakken
  • Piekerkwartier en drie minuten ademruimte
  • Je leefstijl in kaart brengen
  • Signalen voor een (dreigende) dip in kaart brengen om een volgende tijdig te herkennen

Bezoek de website

Jong en depri?