kds

Het nieuwe werken

Voor wie?

Deze module is ontwikkeld voor mensen die moeite hebben met het nieuwe (tijd- en plaatsongebonden) werken. De module helpt bij het werken aan vaardigheden waar het nieuwe werken een beroep op doet, zoals veerkracht, zelfstandigheid en het stellen van grenzen.
Inhoud ontwikkeld door experts
De inhoud van deze module is ontwikkeld door experts op dit thema, met betrokkenheid van ervaringsdeskundigen. Bij het vormgeven van de inhoud van de module is gebruik gemaakt van de inzichten uit de positieve psychologie, ACT (Acceptance and Commitment Therapy), cognitieve gedragstherapie en mindfulness.

Onderwerpen

  • Ik en het nieuwe werken: het nieuwe werken stelt andere eisen aan medewerkers. Of je dit lastig vindt, is voor een deel afhankelijk
    van jouw karakter. Van welke aspecten zie je de voordelen?
  • Spanningen afbouwen: door het nieuwe werken kun je geneigd zijn extra je best te doen waardoor inspanning leidt tot overbelasting.
    Het is extra belangrijk dat je vriendelijk en redelijk met jezelf omgaat.
  • Energiebronnen opbouwen: energie opdoen kan zowel binnen als buiten je werk. Een leefstijl met voldoende ontspanning, beweging en
    gezonde voeding geeft extra kracht.
  • Hulp vragen en doorzetten: vraag hulp wanneer dat nodig is. De zelfstandigheid die het nieuwe werken van je vraagt, betekent niet
    dat je het altijd alleen moet doen.

Oefeningen

  • Het nieuwe werken: wat waardeer je, en wat zijn spanningsbronnen?
  • Train je vermogen om op eigen kracht te plannen: het uitstellen van taken lucht even op, maar verhoogt stress op de lange duur.
  • Dagboek-oefening: breng je leefstijl in kaart en plan je verbeteringen stap voor stap in.
  • Je sterke kanten voor jezelf in kaart brengen.
  • Het voorbereiden van een kort gesprek met je leidinggevende over een knelpunt of kans van het nieuwe werken.

Bezoek de website

Het nieuwe werken