kds

Geldzorgen

Voor wie?

Deze module is ontwikkeld voor volwassenen die last hebben van financiële stress. De module helpt om geldzorgen onder controle te krijgen en te leren omgaan om op eigen kracht stressoorzaken te verminderen.

Inhoud ontwikkeld door experts

De inhoud van deze module is ontwikkeld door experts op dit thema, met betrokkenheid van ervaringsdeskundigen. Bij het vormgeven van de inhoud van de module is gebruik gemaakt van de inzichten uit de positieve psychologie, ACT (Acceptance and Commitment Therapy), cognitieve gedragstherapie en mindfulness.

Onderwerpen

  • Mijn verhaal: als je je eigen verhaal beschrijft of vertelt aan anderen dan schep je orde in je eigen ervaringen. Dat geeft
    overzicht en inzicht.
  • Nee is oke: wil je grenzen stellen, dan moet je af en toe nee zeggen tegen verzoeken van anderen. Nee zeggen kun je oefenen. En het
    is belangrijk dat je weet waar jij je geld aan uit wilt geven.
  • Stress en spanning: financiële stress houdt vaak lange tijd aan. Als spanning blijft bestaan ervaren we stress. Hoe zorg je dat
    geldzorgen je niet boven het hoofd groeien?
  • De omgeving: omdat je je misschien schaamt voor je geldproblemen, kun je het gevoel hebben er helemaal alleen voor te staan. Het is
    belangrijk om je zorgen te delen en hulp te vragen.

Oefeningen

  • Stilstaan bij je situatie vijf jaar geleden, de huidige situatie en de verwachte situatie over vijf jaar.
  • Grenzen aangeven; hoe kun je omgaan met verleiding?
  • Uitgaven-dagboek bijhouden.
  • Stilstaan bij wat echt belangrijk voor je is en wat je naast je kunt neerleggen; dat geeft rust.
  • Schaamte overwinnen: bereid een kort gesprek voor met iemand die je vertrouwt.
  • Positieve gedachten over jezelf tegenover negatieve gedachten zetten.

Bezoek de website

Geldzorgen