kds

Angst en paniek

Voor wie?

Deze module is ontwikkeld voor volwassenen met milde angst en/of paniekklachten. De module helpt bij het trainen van vaardigheden om angst en paniekklachten te overwinnen of ze de baas te blijven.

Inhoud ontwikkeld door experts

De inhoud van de module Angst en paniek is ontwikkeld door professionals die deskundig zijn op het gebied van angst en paniek. Bij het vormgeven van de inhoud van de module is gebruik gemaakt van de inzichten uit de cognitieve gedragstherapie.

Onderwerpen

  • Angst en paniek begrijpen: verminderen van angst en paniek begint met weten dat je last hebt van angst, in welke situaties je
    angstig bent en waarvoor je precies bang bent.
  • Stress en ontspanning: een gezonde leefstijl maakt je weerbaarder tegen stress en angst.
  • Angst en gedrag: om minder angst en spanning te gaan voelen, is het nodig jezelf bloot te stellen aan situaties die je eng vindt.
  • Denkpatronen doorbreken: door je bewust te worden van je eigen gedachten, krijg je meer inzicht in je angstklachten.

Oefeningen

  • VierDimensionale KlachtenLijst (4DKL);
  • Gedachten-schema (G-schema);
  • Verbeteren van je leefstijl;
  • Dagboek bijhouden over de voortgang van de verandering;
  • Ontspanningsoefeningen;
  • Benoemen van je vermijdings- en veiligheidsgedrag: probeer steeds een stapje verder te gaan met de confrontatie van de angsten;
  • Be├»nvloeden van je eigen gedachten om zo je gevoel te be├»nvloeden;
  • Piekeranalyse maken en piekerdagboek bijhouden.

Bezoek de website

Angst en paniek